İzmir Aliağa’daki gemi söküm tesislerinde sökülmek amacıyla gönderilmek istenen tehlikeli atık madde bulunan Brezilya Donamasına ait São Paulo uçak gemisi uzun süre ülke gündeminde yer almıştı. Çevre örgütlerinin, meslek odalarının ve yerel yönetimlerin desteğiyle geminin Aliağa’ya gelmesi engellemişti.
Evrensel’in haberine göre Tehlikeli Gemi Sökümü Önleme Girişimi Sözcüsü Kimya Mühendisi Ertuğrul Barka, İzgazete’de yazdığı “Fransa’nın nükleri Fransa’ya” başlıklı köşe yazısında dönemin Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’a, gemi söküm şirketinin gizli ortağı olduğunu söylediği oğlu Erkam Yıldırım’a hakaret ettiği gerekçesiyle kamu davası açılmıştı.
ZİNCİRLEME HAKARET İDDİASI
Binali ve Erkam Yıldırım’ın avukatları İstanbul Anadolu 54. Asliye Ceza Mahkemesi’nde görülen davada, Barka ile ilgili şikâyetlerinin devam ettiğini belirterek cezalandırılmasını talep etti. Savcılık mütalaasında “yazı içeriğinin, katılanlarının onur, şeref ve saygınlığını rencide edici boyutta olmadığı ve basın özgürlüğü kapsamında olduğu” belirtildi. Binali Yıldırım’ın avukatı mütalaaya katılmadıklarını, sanığın cezalandırılmasını talep ettiklerini ifade ettiler.
‘NÜKLEER ÇÖPLÜK OLMASIN’
Mahkeme Ertuğrul Barka’nın beraatine karar verdi. Barka, yazısına konu ettiği konuların bugün hâlâ sorun olarak yaşanmaya devam ettiğini söyledi. Brezilya donanmasına ait uçak gemisi São Paulo’nun engellenmesinin önemli olduğunu belirten Barka, “Fakat bugün hâlâ, nice tehlikeli atık madde barındıran gemi Aliağa’da sökülmeye devam ediliyor. Fransız emperyalizmi kullanıp işini bitirince, bu nükleer silâh yüklü, nükleer silâh denemelerinde de kullandığı Sao Paulo tipi gemileri Hindistan bile kabul etmezken Türkiye’de sökülüyor. AB ve kriterlerine uyulmadan, gemi söküm sanayicileri de hedeflerine savaş gemilerini sökmeyi koydular” dedi.
‘KURAL TANIMIYORLAR’
AB Savunma Bakanlarıyla anlaşmalar yaparak, Avrupa’nın ne kadar savaş gemisi varsa Türkiye’de söktüklerine vurgu yapan Barka, “Brezilya bandıralı EX NDD RIO DE JENARIO isimli gemi Aliağa’da söküldü. Bu da ilk olmadı. Yargılandığım davaya konu olan yazımda da belirttiğim gibi gemi söküm sanayicileri bu güçlerini bu kural tanımıyorlar. Otopan’da yaşandı, bildirilenin 77,4 katı asbest olan gemiyi nasıl “temiz ve asbestten arındırılmış” olarak beyan edebildiler araştırılması gerekiyor” diye konuştu.
NE OLMUŞTU?
Binali Yıldırım’ın oğlu Erkan Yıldırım’ın bir gemi söküm firmasının gizli ortağı olduğu ve aynı süreçte GEMİSANDER Başkanı Adem Şimşek’le görüştüğü iddiaları o dönemde gündeme gelmişti. Ertuğrul Barka bu iddiaları, köşe yazısına taşımıştı. (HABER MERKEZİ)